Uren flyeren in de stad is toch verleden tijd? Dat kan veel slimmer & sneller. Per seconde worden er 40.000 zoekopdrachten ingetoetst bij Google, van onder andere jouw potentiële klanten. Om deze mensen naar jouw website te leiden, moet jouw website goed vindbaar zijn én hoger scoren dan jouw concurrenten. Google is de ideale manier om jouw bedrijf naar een hoger level te trekken. Er zijn 2 verschillende technieken die je hiervoor kan gebruiken: SEO en SEA. Maar wat houden deze twee marketing technieken precies in en wat zijn de voordelen van beide technieken. 

Kies jij voor betaalde advertenties en snel resultaat of een lange termijn online strategie en ‘kosteloos’ nieuwe klanten werven?

SEA: Search Engine Advertising
Wil jij direct meer bezoekers en meer klanten? Dan kan het verstandig zijn om te starten met adverteren in zoekmachines zoals Google, ofwel SEA (Search Engine Advertising). Google Ad’s is een handige SEA marketing tool waarmee jij bovenaan in de zoekresultaten kan verschijnen. Bepaal welk product/dienst jij wilt adverteren, welke zoekwoorden daar bij horen en natuurlijk wat jouw budget is. Met een pakkende advertentietekst en de juiste instellingen weet jij zeker dat jouw potentiële klanten bij jou terecht komen.

De voordelen van SEA:

1. Sta bovenaan op Google
SEA zorgt ervoor dat jouw website door middel van betaalde advertenties op de eerste webpagina van Google wordt getoond, dit gebeurt door je advertentie te koppelen aan een bepaalde zoekwoorden. Ook al ben je met dit zoekwoord helemaal niet hoog te vinden bij de organische zoekresultaten. Mensen kunnen jouw website dan vinden door op dit zoekwoord te googelen, op deze manier verhoog je je conversie.  

2. Krijg snel resultaat
Als je het vergelijkt met SEO krijg je via SEA snel resultaat, terwijl je voor SEO een lange tijd moet wachten en moet verbeteren totdat je hetzelfde resultaat bereikt. 

3. Alleen betalen voor clicks
Je betaald in dit geval alleen met resultaat, voor elke click die vanuit de advertentie op jouw website komt betaal je een klein bedrag. Zo weet je zeker dat mensen jouw content zien en mogelijk daaruit een aankoop doen.  

4. Kies de doelgroep
Doordat jij kan bepalen welke zoekwoorden je wilt gebruiken kun jij bepalen welke doelgroep je wilt aantrekken. Zo kun je goed filteren in alle Google gebruikers en zorg je dat jouw advertentie zoveel mogelijk bij de goede doelgroep terecht komt. 

Kortom, een kleine investering die je bedrijf enorm kan laten groeien. Ideaal als je direct je cijfers omhoog wilt zien schieten.

SEO: Search Engine Optimisation:
Iedere dag relevante bezoekers op je website, zonder dat je hiervoor hoeft te betalen. Dat is natuurlijk de droom en het is mogelijk met SEO. Bovenaan de zoekresultaten van Google kom je door je website op te optimaliseren op de juiste zoekwoorden en voldoende links naar je website vanaf externe website om autoriteit op te bouwen. Het vergt misschien een lange adem, maar dan heb je wel voor langere termijn een zeer kwalitatieve stroom aan bezoekers naar je website. 

De voordelen van SEO:

1. Meer bezoekers op de website
Met SEO zorg jij voor de juiste content voor jouw doelgroep op basis van de zoekwoorden die zij gebruiken in Google. Deze potentiële klanten zijn dus al gericht op zoek naar jouw product of service. Hoe hoger jij in de zoekresultaten verschijnt, hoe meer bezoekers jij naar jouw website trekt. Want wees nou eerlijk, hoe vaak klik jij door naar pagina 3?

2. SEO heeft een langdurig effect
Bij SEO draait het om 2 dingen: hoe relevant is jouw website en hoeveel autoriteit heb jij op dit gebied. Door aan deze 2 punten te werken, zal je langzaam aan steeds hoger gescoord worden door Google. In tegenstelling tot betaalde advertenties geeft dit langdurig effect. Zo kan een blog van 2 jaar geleden alsnog zorgen voor meerdere bezoekers per dag. Zonder dat jij hier iets voor hoeft te doen!

3. SEO zorgt voor vertrouwen
Iedereen vertrouwt Google. Heb jij een hoge positie in de zoekresultaten verovert? Dan wekt dit ook direct meer vertrouwen bij jou potentiële klanten. Je online reputatie van de je bedrijf zal verbeteren, waardoor meer bezoekers zullen overgaan op een daadwerkelijke aankoop op je website. En dat is toch het uiteindelijke doel?

4. SEO bespaart geld
Om meer bezoekers naar jouw website te krijgen, kan je kiezen voor betaalde methodes of gratis methodes. Bij betaalde advertenties loop jij echter altijd het risico dat deze bezoekers uiteindelijk niet overgaan tot een sale. Wel de kosten, niet de baten. Bovendien stopt de stroom aan bezoekers, wanneer jij stopt met deze advertenties.

SEO zal ik het begin veel werk, energie en wellicht hulp van een expert kosten. Maar het is ook een stuk goedkoper. Want al deze bezoekers en klanten zijn helemaal gratis.

Wil jij ook hoger scoren in Google, maar kan je hulp van een expert gebruiken?
Vergelijk nu vrijblijvend 4 SEO en SEA experts uit de buurt >>

Misschien ook interessant:

Website zelf maken of laten maken?

mijnZZPdiensten | 20-9-19 16:49

10 Tips voor een optimale website

mijnZZPdiensten | 20-9-19 16:49

5 Tips voor het kiezen van een Webdesigner

mijnZZPdiensten | 20-9-19 16:49