1. Bepaal vooraf de structuur van je website

Bedenk van te voren hoe de navigatie van je website eruit moet zien. Een landingspagina met een gemakkelijke navigatie zorgt ervoor dat de bezoeker nooit lang hoeft te zoeken. Bij een onduidelijke site of navigatie zorgt het ervoor dat de bezoeker je site snel weer verlaat. Bepaal daarom voor elke pagina ook het doel en de actie die je van de bezoeker verwacht. Door goed na te denken over de ‘customer journey’ en hier een websiteplan voor te ontwikkelen optimaliseer je de website voor jouw bezoekers en kan dit leiden tot een hogere conversie.

 

  1. Optimale weergave op alle apparaten

Tegenwoordig zit bijna iedereen op het internet. In het verleden voornamelijk met de PC of de laptop. In het heden hebben mensen zelfs het internet bij in hun broekzak, door middel van de smartphone en tablets. Omdat dit kleinere schermen zijn zal jouw website er ook anders uitzien op deze apparaten. Om ervoor te zorgen dat je website ook optimaal werkt voor de bezoekers via de smartphone of tablet is het ten zeerste aan te raden om te kiezen voor een ‘responsive’ website. Een website met responsive webdesign past zich feilloos aan het beeldscherm van een desktop, laptop, tablet of telefoon aan. Hierdoor is de gebruikerservaring op elk apparaat optimaal. Bezoekers zullen makkelijk hun weg kunnen vinden en eerder overgaan tot conversie. Responsive website scoren vanwege hun gebruikerservaring bovendien beter in Google dan niet-responsive websites.  

 

  1. Zorg voor professionele content

Een duidelijke en activerende tekst schrijven is lastig en kost veel tijd. Zoek daarom een professionele tekstschrijver voor het schrijven, of laat je teksten nakijken door een professional. Een goede SEO copywriter schrijft een aantrekkelijke teksten die de doelgroep aanspreekt en tot actie aanzet. Bovendien zorgen de juiste SEO-teksten ervoor dat je website goed gevonden wordt in Google. Mocht je er toch voor kiezen om dit zelf te schrijven, zorg dan voor unieke content. Kopieer geen teksten en afbeeldingen van andere websites. Naast mogelijke copyrightissues met de auteur heeft Google dit plagiaat snel door en zal je website hierdoor lager plaatsen.

 

  1. Zorg voor aantrekkelijk beeldmateriaal

Door op te vallen met mooi en relevant beeldmateriaal zal het meer bezoekers trekken. Gebruik beeldmateriaal dat de doelgroep aanspreekt en nodig ze uit om de website te bezoeken, wat zal leiden tot meer bezoekers en een hogere conversie. Een andere tip is om gebruik te maken van ‘rich content’ wat je website aantrekkelijker maakt en bijdraagt aan een betere vindbaarheid in Google. Met ‘rich content’ wordt bedoeld:

  • Relevante links op de pagina. Links die verwijzen naar websites met hetzelfde onderwerp zorgen ervoor dat Google beter inzicht heeft in wat jij doet. Hierdoor kan Google je ook hoger plaatsen in de zoekmachine.
  • Gebruik relevante afbeeldingen.
  • Toevoegen van relevant beeldmateriaal. Dit kunnen video’s van Youtube zijn die uitleg geven, of een zelf gemaakte video over het product of dienst wat je aanbied.
  • Gebruik tabellen. Hiermee informeer je de websitebezoeker over relevante informatie op een overzichtelijke manier.

Voeg deze elementen toe aan je website en het bezoekers aantal zal stijgen. Mede door de betere vindbaarheid in Google door het gebruik van ‘rich content’.

 

  1. Installeer Google Analytics 

Zorg dat je vanaf het eerste moment begint met het bijhouden van statistieken. Een goed programma om statistieken bij te houden en te analyseren, is Google Analytics. Installeer dit programma en houdt het gedrag van je website bezoekers in de gaten. Door deze gegevens op de juiste manier te analyseren kan je betere beslissingen maken over de koers van je website en bedrijf.

 

  1. Gebruik een SSL-certificaat voor je website

Tegenwoordig is er veel te doen over de veiligheid van websites en ontstaan er steeds meer fraudeleuze websites door de toename in cybercrime. Zorg er daaorm voor dat je website over https:// loopt. Hieronder 3 belangrijke redenen om je website te laten werken via een SSL-certificaat:

  • Veiligheid: een SSL-certificaat zorgt voor een versleutelde verbinding tussen bezoeker en server. Er kan daardoor geen informatie onderschept worden door derde partijen.
  • Vindbaarheid: Google plaats websites met een SSL-certificaat hoger dan de websites zonder dit certificaat, omdat deze sites met certificaat veiliger zijn. Meer bezoekers dus!
  • Conversie: Een browser toont een site met SSL-certificaat als een groen slotje in de adresbalk. Dit zorgt voor beveiligde verbinding en vertrouwen bij de bezoeker.

 

  1. Maak regelmatig back-ups van je website

Heb je al een website en laat je nu een nieuwe website bouwen? Bedenk dan dat een back-up van de oude website altijd erg handig is. Hiermee kun je altijd terugkijken naar de back-up van je ode website en kun je hier bepaalde structuur en teksten terugvinden. Ook als er iets mis gaat heb je altijd nog een reserve website, totdat de nieuwe volledig in orde is.

 

  1. Redirect je bezoekers van de oude naar nieuwe website

Scoorde je voorgaande website al hoog in Google? Slim om dan de SEO-waarde van de oude website mee te nemen naar de nieuwe website. Waardevolle pagina's van je oude website kan je naar je nieuwe website doorsturen door middel van een 301-redirect. Als je naar een andere website verhuist, bedenk dan een 301-stappenplan. Weet je niet zeker of je dit juist doet, schakel dan een expert in om mee te laten kijken. Zo weet je zeker dat je jouw score in de Google zoekmachine niet verliest.

 

  1. Pas uw Google Adwords campagne aan

Maak je gebruik van Google Adwords en veranderd nu de URL-structuur van je website? Zorg er dan voor dat je de Google Adwords campagne ook is bijgewerkt met de juiste URL’s. Zo zorg je ervoor dat je marketing gericht blijft op jouw doelgroep.

 

  1. Domein & hosting

Als laatst is het goed om in de gaten te houden of het oude domein (en de hosting) ook juist is opgezegd. Meestal wordt dit door de provider automatisch opgezegd, alleen zijn er een aantal providers bij die een schriftelijke opzegging hanteren. Als je een nieuwe domein kiest zorg er dan voor dat jij ook de eigenaar bent van dat domein. Niet providers zetten het domein op jouw naam en dit kan voor gevaar van uw website zorgen als de provider failliet gaat of als je hiermee een geschil hebt.

Ik hoop dat je iets aan onze tips hebt gehad! Heb je toch last van één van de onderstaande problemen dan kan het verstandig zijn om een expert in te schakelen:

- Je krijgt niet genoeg bezoekers naar je website = SEO expert
- Je wilt een professionele website = websitedesigner

Heel veel succes!

Misschien ook interessant: